هنوز هم 18 تیر

امروز 18 تیر است و بی‌هیچ تردیدی مهم‌ترین مطالب وبلاگها به حوادث تلخ این روز در سال 78 اختصاص دارد. بسیاری از وب‌نویسان سیاسی تحلیل‌های دوباره‌ای از آن حادثه ارایه داده‌اند. برخی از دانشجویان حاضر در کوی دانشگاه تهران خاطراتشان را دوباره مرور کردند و از فضای رعب‌آلود آن روز نوشتند. در بیشتر وبلاگ‌ها تصاویر 18 تیر نمایش داده شده بود. بعضی از خاطره‌ها و تصاویر، هنوز هم بعد از هشت سال به شدت سر دردآور هستند. مرور نحوه ورود وحشیانه نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه به اتاقهای دانشجویان بی‌سلاح و ضرب و شتم بی‌دلیل آنها، هنوز هم می‌تواند مو را بر تن آدم سیخ کند.
یک دختر که سال 78 دانشجوی عکاسی دانشگاه تهران بوده در بخشی از خاطرات آن ایام خود نوشته: با استرس امتحان آخر، وارد دانشکده شدم. اما از دیدن فضای آنجا مات و حیران ماندم. دانشکده مجلس عزا بود. بچه‌ها گروه گروه دور هم جمع شده بودند و از اتفاقات دو روز گذشته می‌گفتند و گریه می‌کردند. اکثراً روبان مشکی بسته بودند و به یکدیگر که می‌رسیدند سراغ دوستانشان را می‌گرفتند و لب می‌گزیدند. به خاطر بی‌خبری از وضعیت تعداد زیادی از ساکنان کوی، از کشته شدن پنج، شش نفر حرف می‌زدند (که بعداً همه پیدا شدند). روی تابلوی آزاد دانشکده یکی- دو اعلان تسلیت و بیانیه نصب شده بود. روح الله - یکی از هکلاسی‌هایم- می‌گفت چند نفر از بچه‌های عکاسی هم جزو بازداشت شده‌ها هستند، ولی او هم اطلاعات مهم‌تر و بیشتری نداشت. اعلام شد که ساعت 10:30 تجمع و تحصن رو به روی در اصلی دانشگاه برگزار می‌شود. دوربین همراهم نبود و با عجله راهی خوابگاه شدم. وضع آن جا هم کاملاً به هم ریخته و نامرتب بود. همه وحشت‌زده، نگران اتفاقات بعدی بودند. گمان می‌کردند که دوباره به خوابگاه حمله شود؛ و از آنجا که امتحان‌ها یک هفته عقب افتاده بود، خیلی‌ها راهی خانه‌هایشان شده بودند تا از خطر دور بمانند. با عجله به دانشگاه برگشتم. بین راه یکی از بچه‌های خانه دانشجو من را دید و خواست کارت دانشجویی‌اش را در خوابگاه بگذارم. ظاهراً دانشجو بودن جرم شده بود و عاقلانه نبود که مدرک جرم همراهمش باشد!
در این میان کریم ارغنده‌پور نگاهی به عقب‌تر انداخته و مساله توقیف روزنامه سلام را بررسی کرده است. ارغنده‌پور در وبلاگ خود به آدرس www.futurama.ir عکسی از حسن سربخشیان عکاس سرشناس مطبوعات قرار داده است که در آن شاکیان روزنامه سلام در کنار هم نشسته‌اند. ارغنده‌پور مروری داشته بر رابطه دادگاه روزنامه سلام و حوادث 18 تیر.
 
 
زیرنویس عکس: از چپ به راست: کامران دانشجو (استاندار فعلی تهران)- محمود احمدی نژاد (استاندار اسبق اردبیل و رییس جمهور فعلی)- درویش زاده (نماینده دزفول در مجلس پنجم)- حمیدرضا ترقی (عضو ارشد موتلفه)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد