تعطیلی روزنامه آینده نو

تصاویر سفر رئیس‌جمهور به فارس نیز مورد استقبال قرار گرفته است و بسیاری از سایتها و وبلاگ‌ها به تصاویر خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و فارس لیک داده‌اند. در این میان عکس‌های رئیس‌جمور در روز اول که با عینک دودی بود و همچنین تصاویر بازدید ایشان از تخت‌جمشید بیشترین بازدید را داشته است. تصویر پسری که در مقابل بیلبورد تبلیغاتی رئیس جمهور در شهرستان مهر دستهایش را مانند دکتر احمدی نژاد باز کرده است، نیز مورد توجه واقع شد.

احتمال کنار گذاشتن وزیر نفت و همچنین تلاش نمایندگان مجلس برای استیضاح در وبلاگ‌های سیاسی محور بحث است. مقاومت هیأت رئیسه مجلس برای به تاخیر انداختن این استیضاح تعجب وب‌نویسان را برانگیخته است.

مسائل دانشگاه مازندران دامنه بیشتری پیدا کرده است. اکثر وبلاگ‌های دانشجویی خواستار آزادی بیژن صباغ و دوستانش شده‌اند. بیانیه‌های حمایت از دانشجویان دانشگاه مازندران نیز به سرعت در حال انتشار است.

انجمن‌های اسلامی 36 دانشگاه کشور پیرامون حوادث اخیر بیانیه صادر کرده‌اند.

در برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز دانشجویان به صورت گروهی بیانیه امضا و منتشر کرده‌اند.

دیگر حادثه دانشجویی که بر فضای اینترنت فارسی تاثیر گذاشته، اعتراض‌های دختران دانشگاه امیرکبیر یا همان پلی‌تکنیک به محدودیت های پوششی است. مثل اینکه قرار است با آغاز اردیبهشت طرح برخورد با بدحجابی در دانشگاه‌ها هم اجرا شود. دانشجویان دختر دانشگاه پلی تکنیک بیانیه ای را در این خصوص امضاء کرده‌اند و خواستار عدم برخورد سلیقه با دانشجویان شده‌اند. این بیانیه را تاکنون ۷۰۰ نفر امضاء کرده‌اند.

خبر تعطیلی روزنامه آینده‌نو بنا به تشخیص مدیرمسئول این روزنامه و تحلیل این اقدام عبدالرسول وصال بخش عمده‌ای از محتوای وبلاگ‌های روزنامه‌نگاران و اهالی ارتباطات و رسانه را اشغال کرده بود.

یکی از اعضای تحریریه این روزنامه جمعه بعداز ظهر در ویبلگ خود نوشت: آره به همین راحتی! تعجب نکنید! روزنامه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات هم توقیف نشد!! بلکه فقط با تصمیم ضربتی مدیر مسئول تعطیل شد! آن هم بدون اینکه کسی بدونه، حتی سردبیر! صبح که بچه‌ها اومدن روزنامه، با در بسته مواجه شدند و اینکه گفتند:"برید روزنامه تعطیله" "حالا فعلا تا یک هفته  که تعطیله!" "آقای وصال با جناب خاتمی عزم سفر به قزاقستان کردند"

انتشار تصاویر قاتل ماجراجوی دانشجویان دانشگاه ویرجینیا نیز موج گسترده‌ای را به دنبال داشت. جالب اینجاست که قبل از اینکه خبرگزاری‌های رسمی ایران گزارش شبکه ان.بی.سی را در خصوص دریافت تصاویر ویدیویی قاتل کره‌ای ترجمه و مخابره کنند، دو وبلاگ‌نویس ترجمه این گزارش را نیمه‌شب چهارشنبه منتشر کردند و رسانه‌های داخلی پیشی گرفتند.

 

 

و باز هم سیوند

وب‌سایتی به نام "دشت پاسارگاد" که با عنوان "پایگاه اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی" در آدرس www.sivand.com قابل مشاهده است، بیانیه‌ای با موضوع "سد سیوند را آب‌گیری نکنید" صادر کرد که مورد استقبال کابران اینترنتی قرار گرفت؛ تا جاییکه ایسنا نیز بخش‌های از این بیانیه را با همین تیتر منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: منطقه‌ی پاسارگاد و تنگ بلاغی می‌تواند به موزه‌ای روباز تبدیل شود و همچنین به‌خاطر طبیعت بکر و بسیار زیبایی که دارد، برای طبیعت‌گردان نیز جذاب است. تنگ بلاغی یکی از کم‌مانندترین موزه‌های طبیعی و زنده‌ی ایران است که روند زندگى در آن در یک درازاى شگفت‌انگیز ده هزار ساله قطع نشده است. به عبارتی دیگر، در آن می‌توان از همه‌ی این دوره‌های پیشاتاریخی و تاریخی (باستانی، اسلامی و ...) اسنادی را به‌دست آورد که نه‌تنها خود آن اسناد از اهمیت به‌سزایی در بررسی و شناخت تاریخ و فرهنگ ما برخوردارند بلکه خود تنگه نیز یکی از ارزشمندترین سندهای تاریخ ایران است. همچنین رطوبت برخاسته از دریاچه‌ی پشت سد در درازمدت بر زیست‌بوم منطقه تاثیر گذاشته و با پدید آوردن و رشد دادن گیاهان مخرب بر روی سازه‌های دشت پاسارگاد، بویژه آرامگاه کوروش بزرگ اثرات ویران‌گری بر این یادمان‌های گران‌قدر خواهد داشت.

در چندماه اخیر علاوه بر سایت سیوند، وب‌سایت‌ها و وب‌لاگ‌های دیگری نیز در اعتراض به آبگیری سد سیوند راه‌اندازی شده‌ است. وبلاگ معترضان به آبگیری سد سیوند، با عنوان "علیه آبگیری سد سیوند" در بلاگفا یکی از این وبلاگها است که اخبار و گزارش‌های مربوط به این سد را انتشار می‌دهد. آخرین خبر این وبلاگ به خبر تجمع شماری از دانشجویان باستان‌شناسی ورامین اشاره دارد که قرار است شنبه آینده در مقابل سازمان میراث فرهنگی ورامین اتفاق بیفتد.

در سایت پرشین‌پتیشن اعتراض به آبگیری سد سیوند با استقبال زیادی روبرو است. تعداد امضاهای این اعتراض اینترنتی، در رده سوم اعتراض‌های این سایت است. تاکنون بیش از 1300 کاربر این اعتراض را امضا کرده‌اند.

فوتوبلاگ هیس نیز تصاویری از تجمع آرام دوستداران آثار باستانی و معترضان آبگیری سد سیوند را منتشر کرده اسدت.

تجمع بیش از 500 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز در محل پردیس ارم که خواستار جلوگیری از آبگیری سد سیوند بودند، مورد توجه خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری مختلفی از جمله ایسنا و ایلنا قرار گرفت.

دعوای اعتماد ملی و کیهان

نامه‌نگاری‌ها و سرمقاله و بادداشت‌نویسی‌های روزنامه‌های اعتماد ملی و کیهان به اینترنت هم کشیده شده و وبلاگ‌نویسان و کاربران اینترنتی سوژه جدیدی برای بحث کردن پیدا کرده‌اند. حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان ماجرای ملوانان انگلیسی را بهانه انتقاد از روزنامه اعتمادملی و مهدی کروبی ساخته و این روزنامه سیاسی را به حمایت از 15 ملوان ارتش بریتانیا متهم کرده است. این درگیری قلمی چنان شدت گرفته است که سایت دویچه‌وله آلمان نیز در بخش فارسی خود به این موضوع پرداخته است.

سایتها و وبلاگهایی که مساله برخورد با بدحجابی را دنبال می‌کردند، با اعلام مصادیق بدحجابی بانوان از سوی مسئولان نیروی انتظامی و شیوه برخورد با افراد بدحجاب کی‌بوردفرسایی (به جای قلم‌فرسایی) را دوباره آغاز کرده‌اند و در این خصوص به اظهارنظر پرداختند.

تیراندازی مرگبار در دانشگاه ویرجینیای آمریکا که تا لحظه نوشتن این ستون 33 کشته برجا گذاشته، انعکاس شدیدی در وبلاگها داشته است. اکثر وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها با بحت و حیرت به این قضیه پرداخته‌اند. تصاویری از این واقعه وحشتناک در سایت‌های خبری منتشر شده است که سایر وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها برای حاشیه یادداشتهایشان از آنها استفاده کردند. بیشتر این تصاویر از سایت خبری بی.بی.سی است.

وبلاگ‌های دانشجویی پس از سکون ابتدای سال و تعطیلی نسبی دانشگاه‌ها چند روزی است که با دستگیری 15 نفر از دانشجویان دانشگاه بابل رونق دوباره گرفته‌اند و وبلا‌گ‌نویسان فعالانه در حال فعالیت هستند. دانشجویان معترض دانشگاه بابل، در واکنش به دستگیری دوستانشان و همچنین به منظور انعکاس اخبار، گزارشها و تصاویری از تجمع‌ها و تحصن‌های دانشگاه بابل وبلاگی با عنوان "اعتراض دانشجویی" در بلاگفا راه‌اندازی کرده‌اند. این وبلاگ از روز جمعه 24 فروردین‌ماه کار خود را شروع کرده و تاکنون بیش از 4000 بازدید داشته است. سایتهای خبری بی.بی.سی، ایسنا و ایلنا تاکنون گزارشها و اخباری را از حوادث دانشگاه بابل بر روی خروجی‌های خود قرار داده‌اند.